Veelgestelde vragen

Voor vragen over de inhoud van de app, de wetenschappelijke basis en voor welke behandelingen de app kan worden gebruikt, zie de pagina’s ‘home’, ‘product’ en ‘onderzoek & wetenschap’.

Voor zorgverleners/ziekenhuizen

Implementatie en kosten

Hoe ontstaat het persoonlijke herstelplan in de app?

In het ziekenhuis wordt door de Zorgprofessional het medisch profiel van de patiënt  (geslacht, geboortedatum, gewicht, lengte, operatiedatum en soort operatie) ingevuld. Vervolgens vult de patiënt na het inloggen in de app zijn persoonlijk profiel in en kiest de patiënt de activiteiten die passen bij zijn/haar activiteitenprofiel (traplopen, werken, huishoudelijke klussen, sporten, etc). Deze twee profielen worden samen – door de app- met het operatie specifieke hersteladvies gecombineerd tot een gepersonaliseerd, operatie-specifiek herstelplan.

Waarom is ikHerstel niet bruikbaar voor gecompliceerd verlopen operaties? Voor welke complicaties geldt dit?

Het herstelplan start direct de dag na operatie en ook de overige berichten in het zorgpad worden aan de hand van de operatiedatum verstuurd. Daarom is het zo belangrijk dat de startdatum van  herstelplan klopt. Tevens is er een kalender in de app die ook laat zien welke activiteiten er op welke dag morgen worden hervat, die slim gekoppeld is aan de datum van de operatie.

Worden er in de app PROMS of PREMS gebruikt?

Nog niet, maar dit willen we in de toekomst wel doen, neem contact met ons via info@ikherstel.nl voor meer informatie.

Hoe verloopt de implementatie van de app? Wat is hiervoor nodig?

De app is relatief eenvoudig te implementeren omdat het ikHerstel platform zelfstandig en onafhankelijk opereert van IT systemen in het ziekenhuis. Gedurende de implementatie is er een tijdelijke projectmanager nodig vanuit het ziekenhuis die de eerste weken de leiding neemt om activiteiten en processen binnen het ziekenhuizen in goede banen te leiden. Dit kost maar een paar uren per week. Het is belangrijk dat het werkproces in kaart wordt gebracht, communicatiemiddelen worden aangepast en de betrokken zorgprofessionals worden getraind. De ervaring leert dat dit in een paar weken gedaan kan worden.

Wat kost het om de app in ons ziekenhuis te gaan gebruiken?

Ziekenhuizen betalen een licentie fee per afdeling en een kleine fee per patiënt om ikHerstel te gebruiken. Voor meer informatie over o.a. de kosten, neem contact op met ikHerstel via info@ikherstel.nl. Zorgverzekeraars hebben zich bereid getoond om de eenmalige implementatie kosten te vergoeden aan de ziekenhuizen.

.

Kan de app gekoppeld worden aan het EPD?

Op dit moment wordt ikHerstel niet gekoppeld aan het EPD (dit vereenvoudigd de implementatie). Echter is dit wel in ontwikkeling. Als u meer informatie wilt hebben over het koppelen van ikHerstel aan bestaande ziekenhuis IT systemen neem dan contact met ons op via info@ikherstel.nl.

Hoe wordt de app aan patiënten voorgeschreven?

Patiënten krijgen toegang tot ikHerstel nadat de zorgprofessional de patiënt heeft aangemeld. Dit aanmelden gebeurt in een online ikHerstel-portal (een website). Het aanmelden bestaat uit het invoeren van het medisch profiel van de patiënt (geboortedatum, geslacht, lengte, gewicht, operatiedatum en type operatie). Dit is in 2 minuten gebeurd. Nadat de patiënt is aangemeld ontvangt de patiënt vervolgens een e-mail met een code, waarna ikHerstel app gedownload kan worden. Als de patiënt de app download is deze al “geladen “ met het juiste zorgpad dat past bij de operatie die de patiënt zal ondergaan.

Waarom is het belangrijk dat de operatiedatum juist in de app staat?

Het herstelplan start direct de dag na operatie en ook de overige berichten in het zorgpad worden aan de hand van de operatiedatum verstuurd. Daarom is het zo belangrijk dat de startdatum van  herstelplan klopt. Tevens is er een kalender in de app die ook laat zien welke activiteiten er op welke dag morgen worden hervat, die slim gekoppeld is aan de datum van de operatie.

Voor app-gebruikers/patiënten

Kosten en account

Hoe kom ik aan een account voor ikHerstel en moet ik betalen voor het gebruik van ikHerstel?

Het gebruik van ikHerstel is gratis voor patiënten. U kunt altijd zelf aan uw zorgverlener vragen of dat u een account voor de app kunt krijgen. Dit kan alleen als u onder behandeling bent bij een ziekenhuis dat een contract heeft afgesloten met ikHerstel.

Hoe log ik in?

In de uitnodigingsmail die u heeft ontvangen van uw specialist, staan de inloggegevens genoemd. Download de app en log in. Als u deze e-mail niet denkt te hebben gehad, check dan eerst uw spambox of ongewenste mailbox.

In welke taal is de app beschikbaar?

Tot op heden is de app alleen beschikbaar in het Nederlands. We zijn bezig om de app in de toekomst ook in andere talen te kunnen aanbieden.

Privacy en gegevens

Wat doen jullie met mijn gegevens? Is het gebruik veilig?

ikHerstel voldoet aan alle (inter)nationale regels en wetgeving rondom privacy van patiënten gegevens. De gegevens in de app worden vertrouwelijk behandeld. U kunt op elk gewenst moment uw opgeslagen gegevens verwijderen of naar uzelf versturen. Wij gebruiken uw gegevens enkel om de app te kunnen verbeteren en voor wetenschappelijk onderzoek (anoniem) als u hiervoor bij het opstarten van de app toestemming voor gegeven heeft.

Welke gegevens worden door de app gebruikt?

Dit zijn uw persoonsgegevens (geboortedatum, geslacht, lengte, gewicht, soort operatie) en de gegevens die u zelf invult in het persoonlijk profiel en de gegevens die u tijdens het gebruik van de app invoert (de datum waarop u een bepaalde activiteit weer heeft opgepakt). U kunt op elk gewenst moment uw opgeslagen gegevens verwijderen of naar uzelf versturen.

Waarom kan ik de app niet gebruiken zonder toestemming voor gebruik van medische persoonsgegevens?

Wij hebben uw medische profiel (leeftijd, geslacht, operatie, lengte, gewicht) nodig om een gepersonaliseerd herstelplan op te stellen. Anders kan dit niet worden gedaan.

Kijkt mijn zorgverlener mee in de app?

Uw zorgverlener heeft de mogelijkheid om de voortgang van uw herstel op afstand in te zien. Dit gebeurt soms wel, soms niet. U kunt er dus niet vanuit gaan dat als u herstel vertraagt, dat dit door uw zorgverlener wordt opgepikt. We raden u aan om dit zelf in de gaten te houden.

Uw zorgverlener kan uw herstelplan niet aanpassen. Als u zich zorgen maakt omdat u erg achter loopt met uw herstel, of als er zich complicaties voordoen, raden wij u aan om contact op te nemen met uw zorgverlener.

Het lukt me niet om.. / Hoe pas ik gegevens aan?

Het lukt me niet om de app te downloaden, wat moet ik doen?

Stuur een mail naar support@ikherstel.nl en wij kijken graag met je mee waarom het niet wil lukken.

Het lukt me niet om in te loggen, wat moet ik doen?

Stuur een mail naar support@ikherstel.nl en wij kijken graag met je mee waarom het niet wil lukken. Het kan zijn dat uw inloggegevens zijn verlopen. De inloggegevens in de uitnodigingsmail zijn een week geldig.

Waar kan ik feedback of klachten naartoe sturen?

Stuur een mail naar support@ikherstel.nl en wij horen graag hoe we kunnen helpen.

Wat moet ik doen als de account in mijn uitnodigingsmail is verlopen (na een week)?

Stuur een mail naar support@ikherstel.nl.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik deze herstellen?

U kunt uw wachtwoord altijd veranderen in de app door op de knop “Wachtwoord vergeten” te klikken.

Kan ik de activiteiten in mijn herstelplan aanpassen?

Ja, dat kan. Open de app. U doet dit onder ₒₒₒ >  herstelplan en dan via het pennetje rechtsboven.

Ik heb mijn definitieve operatiedatum ontvangen. Hoe kan ik de operatiedatum aanpassen?

U kunt de operatiedatum aanpassen door de app te openen. U doet dit onder ₒₒₒ > Profiel > Medische gegevens > Operatiedatum. Vervolgens via het pennetje aan de rechterkant.

Ik heb geen uitnodigingsmail ontvangen voor de app, terwijl mijn zorgverlener me wel heeft uitgenodigd.

Het kan zijn dat de e-mail in uw ongewenste mailbox/spam terecht is gekomen. Kijk daarom eerst in deze mailboxen. Heeft u echt geen mail ontvangen? Bel dan uw polikliniek of stuur dan een bericht naar support@ikherstel.nl.

Vragen rondom hersteladviezen

Kan je je herstelplan delen met familie en vrienden?

Ja dit kan. Open de app. Ga naar ₒₒₒ > Herstelplan > .

Mag ik afwijken van de adviezen die gegeven worden in de app?

De adviezen zijn geen harde herstel eisen. Het advies betekent dat het reëel wordt geacht dat mensen dit weer kunnen na een ongecompliceerde operatie, maar het zou goed kunnen dat u sommige activiteiten eerder of later kunt dan de adviezen aangeven.

U hoeft zich geen zorgen te maken als u een activiteit nog niet geheel kunt uitvoeren, terwijl de adviezen al wel weer aangeven dat u het medisch gezien weer mag. De duur van het herstel verschilt namelijk per persoon. Daarnaast zijn de gegeven adviezen gebaseerd op het gemiddelde herstel bij gezonde individuen tussen de 18-75 jaar. Het is dus niet vreemd wanneer u vanwege uw leeftijd of andere factoren met betrekking tot uw gezondheid, bepaalde activiteiten eerder of juist pas later kunt uitvoeren. Geef dit aan in de app door in te vullen wanneer u deze activiteiten weer kan. Als u zich toch zorgen maakt over de snelheid van uw herstel, kunt u contact opnemen met het ziekenhuis.

Mijn operatie is gecompliceerd verlopen, kan ik nu nog gebruik maken van de app?

Wanneer uw operatie gecompliceerd is verlopen, kan het zijn dat u geen gebruik meer kunt maken van de app. Vraag dit na bij uw zorgverlener.

Wat moet ik doen als in ongerust ben over mijn herstel?

Als u zich zorgen maakt omdat u erg achter loopt met uw herstel, raden wij u aan om contact op te nemen met uw zorgverlener.

Wat is er anders aan de ikHerstel-hersteladviezen t.o.v. de huidige hersteladviezen?

De ikHerstel hersteladviezen zijn gepersonaliseerd en eenduidig (opgesteld door een multidisciplinaire team) in tegenstelling tot huidige herstel adviezen die generiek zijn en vaak niet vanuit een multidisciplinaire perspectief. De ikHerstel adviezen zijn duidelijk, concreet en specifiek gericht op het hervatten van dagelijkse activiteiten. Ze stimuleren om op een veilige manier dagelijkse activiteiten sneller weer op te pakken, wat de herstelperiode verkort en wat veilig is gebleken in wetenschappelijk onderzoek.

Mist u een vraag in de Q&A?

Mail naar info@ikherstel.nl.
Als portalgebruiker krijgt u een aparte Q&A toegestuurd.